Obrigada Brasil!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van ilonadv - WaarBenJij.nu Obrigada Brasil!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van ilonadv - WaarBenJij.nu

Obrigada Brasil!!

Door: ilona

Blijf op de hoogte en volg

27 Maart 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Het heeft even geduurd, maar hier een verslagje uit Brazilië!

Na veel turbulentie gehad te hebben, hadden Marly en ik ook een valse start in Brazilie. Hoe moesten wij namelijk weten dat vertekhal 1 en 2 zo goed als identiek aan elkaar zijn en laten wij nou beiden bij een andere hal staan. Na wat hen een weer gesmst elkaar dan eindelijk gevonden! Het leek zo simpel.. We bleven welgeteld 1 dag in sao paolo, waar wij een indruk konden krijgen van de 'congreet jungle'. Om in korte tijd wat meer te weten over deze enorme stad hadden we een (jawel) gratis wandeltour gedaan. Toch met meer informatie dan gedacht richting het busstation om naar ilha grande te vertrekken. We vertrokken op tijd want je weet maar nooit. En dat klopt! Onze eerste gevulde portemonneetje waar we alles uit betalen was kwijt! Marly was nog terug gerend naar de hostel om te kijken of het daar lag, maar .helaas. Beiden nog een keer de tas doorzocht. Gelukkig toch nog op tijdbijhet sation, waarop Marly nog 1x helemaal dr tas doorzocht. En ja hoor, de zwarte tegen zwarte tassenbodem geplakte portemonnee was gevonden!! Vanaf toen bekeken we maar eerst de tassenbodem als weiets kwijt waren :) Maar sindsdien is het eigenlijk allemaal goed verlopen!

We hebben zo onwijs veel gezien en gedaan dat ik beknopt probeer te houden. Voor het eerst reisden we samen en we bleken al snel goede reispartners voor elkaar te zijn! Al pratend, slapend, serieuze gesprekken en lachend zijn we van het zuiden naar het noorden gereisd. De lange busritten zijn ook echt laaang. 12 - 22 uur?? Ach ja, waarom ook niet. Eerste stop met een ferry naar ilha grande. Heerlijk warm en mooi eiland, lekker gezwommen, gewandelt en uitgerust voor carnaval in rio! Wat een belevenis, eigenlijk niet te omschrijven. Er zijn straatfeesten met samba, live gespeeld en of soms gedraaid waar je dan als inwoner dansend achteraan loopt. Iedereen is verkleed maar het hoeft niet over the top, zoals in Nederland. Heerlijke muziek, mooi weer, gezellige mensen, dit beviel mij wel.Voor mij was het dubbel bijzonder omdat ik voor het eerst bij Alexandra, mijn zus van mijn vaderskant, op bezoek was in rio. We verbleven bij haar en al snelkwamen we erachter dat het ontzettend fijn was. Met carnval gi gen we gzamenlijk op pad, hebben we heerlijk genoten van de sushi en hadden we een fijne inside guide, die ons kon vertelen waar wel ofniet heente moeten. Een luxe! Vanwege de menigte hebben we weinig anders gezien dan feestende mensen, slapen, eten, feestende mensen die al om 08.00 sochtends begonnen of gewoon doorgaan!!tot aan de sambadroom. Whoehaa!! Dit was ontzettend gaaf! De wagens zijn tallozemeters hoog, de mensen supermooi aangekleed en per groep een uur lang hetzelfde liedje, wat ons verassend genoeg niet verveelde. Natuurlijk tot het eind gebleven om met het ochtendlicht gewoon in bed te stappen.

Dat was ook wel iets tekendsvoor onzereis, korte nachtjes met name tijdens de busreis. We hadden vaak een nachtbus maar dat breekt je wel op. Om de enorme lange rit naar salvsdor te breken kregen we de goede tip van Alexandra om naar Arraial d'ajuda te gaan. Dit was terecht.Een schattig klein dorpje langs de kust wat bekend staat om zijn gekleurde lintjes bij een schattig kerkje. Je bindt een gekleurd lintje aan het hek tussen de vele anderen duizenden lintjes en doet een wens. Ja dat hebben wij ook gedaan. Rust Op het strand en een uitstapje naar een ander dorpje kwamen als geroepen.

Onze reis vervolgde zich naar Salvador (verrast over hoe mooi het centrum pje is!!!) hier ook een tour gedaan via het hostel. Een fijn hostel (blijkbaar ook voor vele anderen Nederlanders) om mensen te ontmoeten. Hier hebben wij 2 duitse jongens ontmoet waarmee we naar lencois zijn afgereisd.

Rond 05.00 sochtends aangekomen om 1,5 uur te slapen om vervolgens een trekking van 2 dagen te doen. 1 jongen koos voor een 3 daagse maar die zouden weer later weer in het dorpje tegenkomen wat bleek. De trekking hebben we gedaan in het nationaal park chapada diamantina. Erg mooie natuur maar het aller leukste was toch wel het slapen in de openlucht en later tussen 2 rotsen in want het ging regenen. De 2e dag zijn we naar een waterval geweest maar hiervoor moesten wij echt klimmen klauteren met onze handen en voeten en 2x zwemmen in toch wel erg koud water. Het uitzicht was gelukkig wel erg belonend, dus zeer zeker de moeite waard! De 3e dag hadden we een dagtour met een gezellige en goede gids. De laatste stop, tevens voor mij het mooiste, was het uitzicht op de vallei met zonsondergang.

Na een voldaan gevoel gingen we naar olinda in het noorden, vlakbij recife en joao pessoa. Een world heritage plaatsje met mooie gekleurde huisjes en een pleintje waar je naast souvenirs kan kopen, in de avond een hapje kan eten. Wel 20, of meer misschien, tentjes die, jaja, allemaal hetzelfde verkopen. 3 avonden hadden we de keuze uit taipioca, acaraje en spiesjes. Ik leg in ned wel uit wat het is ;).

Het leuke van dit bezoek was ook dat we nog een oud collega gingen opzoeken die daar woon(de). Met Martine zijn we door het centrum van recife gelopen en zijn we naar verschillende marktjes en het strand(met haaien!!) geweest. Deze niet gezien, maar hoe leuk om dit toevallig met oud collega's te doen.

De laatste dag kostte het ons voor het eerst 2 uur om uberhaupt de stad uit komen omdat we geen goede aanwijzingen hadden, dat is uitzonderlijk. Het valt hier namelijk echt heel erg op hoe vriendelijk de mensen hier zijn. Ze helpen je graag, zelfs als je het zelf niet meer in de gaten hebt, wachten ze vaak net zo lang tot je goed loopt en anders wijzen ze nog wel even van een afstandje welke richting je op moet haha! Alsof je een klein kind bent die door zijn moeder goed in de gaten wordt gehouden, maar fijn was deze hulp wel.

Dit keer geen bus maar terug vliegen naar rio! En zo verwend als we zijn met goede busverbindingen en korte loopafstanden werden we dit keer met een servicebus, gebruik voor iedereen, van het vliegveld op 5 min loopafstand van het app van alexandra gedropt. Nu begonnen de toeristische plekjes in n de picture te komen. Pao dazucar, christusbeeld, stranden, botanische tuin, gezellige wijkjes en gzzlige avondjes uit! De tijd ging echt te snel voorbij o nu al weer afscheid te moeten nemen van al het leuks wat rio te bieden heeft, goede sambamuziek, overheerlijke caipirinha's en alle mannelijke aandacht die je hier erg makkelijk krijgt. Marly was helaas 6 dgn eerder vertrokken dan ik. Het was een gzzlige tijd. Mijn lapje tekst doet echt tekort aan wat we allemaal gedaan hebben, maar de uitgebreide verhalen komen wel als ik terug ben.

Net zoals ik tekort schrijf over onze belevenissen, zo ben ik ook veels te kort over hoe het was met Alexandramen Jamie, haar vriend. Ze hebben ons echt veel geholpen met van alles en de laatste week heb ik ze nog beter kunnen leren kennen doordat we gezamelijk aten, erop uit gingen etc. Vandaag was ik nog met een tour naar 2 sloppenwijken/favellas geweest, erg indrukwekkend om te zien hoe mensen hier leven en welke verhalen erachter schuilen mbt de strijd tussen de drugsbazen en veelal corrupte politie. Dat terzijde: Voor mij was het erg leuk om te kunnen zien wat Alexandra doet, waar ze woont etc. Interessant, fijn en een mooie ervaring ben ik weer rijker.

De tijd gaat erg snel, ik ben al over de helft en heb me al grotendeels voorbereid op Nieuw Zeeland. Net zoals Brazilie, heb ik daar erg veel zin in!, Met een brede glimlach en leuke herinneringen aan het mooie Brazilië, waar helaas ook corruptie een grote rol speelt, vertrek ik morgen naar Nieuw-Zeeland. Het wordt een lange vlucht met een overstap in Santiago. Ik ga waarschijnlijk beginnen in auckland of, als het lukt, gelijk door naar het noorden, the bay of islands. Met wat nieuwe kleding op zak ga ik daar 3 weken het noorden verkennenen de andere 4 het zuider. Tenminste, dat is het plan, erstaat nu in tegenstelling tot Brazilie niks vast. Alleen dat ik na de 3 wkn weer een berichtje zal plaatsen en ik 19 mei naar de cookeilanden ga voor krap 7 dgn voordat ik weer terug kom naar Nederland. Het reizen is zwaar dus moet wel een beetje uitrusten en bij bruinen voordat ik weer naar terug kom ;).

Bericht is toch telang geworden dan gepland haha, maar hopelijk wel leuk om te lezen. Hieronder wat fotos waar wij de adgelopen 4/5 weken zijn geweest,

xxxx

Ilona.

  • 28 Maart 2014 - 10:51

    Joelle:

    Iloontjeeeeeee,
    Wat een leuk verhaal weer!!! En wat zie je er goed uit!! Helemaal relaxed.
    Het klinkt als een heerlijke ervaring. Nu op naar Nieuw Zeeland!!! Ben zeer benieuwd naar je verhalen en was zó graag met je mee gegaan... maar geniet maar extra voor mij dan ;)
    Veel plezier nog meis!! Heb nu al zin om je verhalen te horen onder het genot van een pisco/wijntje/biertje haha
    X

  • 28 Maart 2014 - 13:28

    Marly:

    Aaaaahh!! Ik mis Brazilie en je gezelligheid. Momenteel zou ik wel weer een vleesspies, tapiaco of acaraje lusten; gewoon om het vakantiegevoel te behouden en terug te denken aan alle leuke momenten met jou! Heel veel plezier in Nieuw-Zeeland enn..... doe voorzichtig ;). X

  • 29 Maart 2014 - 11:02

    Tante Fija En Ome Freek:

    Hoi Ilona.
    We hebben genoten van je verslag ,om jaloers op te worden.
    Maar jij bent natuurlijk degene die het meest geniet.
    We wensen je nog verder een fijne tijd ,geniet er van
    want voor je het weet ben je weer thuis.
    Liefs O Freek en T Fija.

  • 31 Maart 2014 - 09:03

    Willeke:

    Ilona, ben jij die bruine vrouw op die foto's?
    wauw, wat goed heb je het! In de reacties lees ik dat Marly er niet meer bij is.
    Jammer. Maar: chin up. Als iemand zo dapper is om alleen te reizen ben jij het wel.
    Goede reis verder!
    Groeten, Willeke (de H)

  • 06 April 2014 - 12:20

    Alexandra De Vries:

    Hoi Ilona,

    Ik hoop dat je een goed vervolg van je reis hebt in Nieuw--Zeeland. Ik vond het ook enorm gezellig om jullie op bezoek te hebben. Jullie waren fijne en gezellige gasten en het is altijd leuk om Rio door de ogen van anderen te zien. En ik vond het heel bijzonder om ook jou beter te leren kennen en wat meer tijd samen door te brengen. Zoals je weet is er nog genoeg te zien in dit mooie land dus je bent altijd welkom!! En we houden zeker de Pantanal nog tegoed..

    liefs
    Alexandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Actief sinds 28 Dec. 2013
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 4257

Voorgaande reizen:

16 April 2014 - 16 April 2014

Van Noord naar Zuid

10 Januari 2014 - 30 November -0001

Reis 3.0

Landen bezocht: